Claude Monet malarz ogrodów

with Brak komentarzy

 

Historia ogrodów to nietrwały, ale jakże piękny rozdział historii sztuki. Ogrody zawsze oddziaływały na zmysł estetyczny człowieka, inspirowały artystów swoim zmieniającym się pod wpływem światła czy też pory roku wyglądem.

Gdy ogród staje się pasją

Claude Monet najważniejszy malarz ogrodów  powiedział kiedyś, że najbardziej na świecie interesuje go malarstwo i kwiaty. Jego zamiłowanie do uprawy roślin dało o sobie znać, gdy w 1883r. przeprowadził się do Giveny miejscowości leżącej niecałe 80 km od Paryża. W tym malowniczym miejscu spędził resztę swojego życia tj. 43 lata. Na początku wynajął jednopiętrowy dom pokryty zielenią. Tak mu się spodobała okolica, że ​​siedem lat później go kupił. Właśnie tam jego pasją stał się ogród. Sam wytyczał alejki, komponował kwiatowe rabaty, zakładał trawniki. Wkrótce dokupił grunt i zatrudnił kilku ogrodników, którzy pod jego nadzorem zbudowali ogród wodny gdzie hodował swoje ulubione nenufary, sadził płaczące wierzby,  fioletowe i żółte irysy. Nowe gatunki lilii wodnych sprowadzał z Chin i Japonii. Nasiona egzotycznych roślin z Ameryki Południowej. Nieustannie poszerzał swoją wiedzę czytając czasopisma ogrodnicze i specjalistyczne książki z botaniki i ogrodnictwa. Malarstwo plenerowe, które uprawiał przez całe życie tu najpełniej realizował.

Malarski ogród pełen barw

Monet w ogrodzie tak  jak w swoich obrazach stosował grę dopełniających odcieni np. czerwień kolor podstawowy łączył  z zielenią barwą dopełniającą powstałą z kolorów niebieskiego i żółtego. Stosował też komplementarność barw, zestawiał rośliny wg. zasady stopniowego przechodzenia od kolorów zimnych np. fioletu i ciemnego błękitu do coraz cieplejszych żółtego i pomarańczowego. Tworząc ten niesamowity malowniczy obraz ogrodu przygotowywał miejsce do pracy nad swoimi niezwykłymi obrazami.

 Nenufary – cykl obrazów

Ulubionym tematem malarskim ostatnich lat życia Moneta były lilie wodne. Powstało ponad dwieście pięćdziesiąt obazów z tego zakresu. Malarz starał się je uchwycić w różnych porach dnia, przy zmieniającym się oświetleniu. Feeria świateł odbijających się w wodzie czyni te obrazy wyjątkowymi. Nieograniczona linia horyzontu, przestrzeń bez perspektywy, gdzie niebo i woda łączą się ze sobą grą kolorów i światła. Stosując ten nowatorski  styl pracy udało mu  się przedstawić   najbardziej ulotne efekty natury.

Givery dzisiaj

Po śmierci malarza w 1926r. Givery odziedziczył jego syn Michael. Nigdy tam nie zamieszkał,  w 1966r. dom i ogród przekazał francuskiej Akademii Sztuk Pięknych. Posiadłość została rewitalizowana, a w 1980r. udostępniona zwiedzającym.

Pozostaw komentarz